zondag 2 mei 2010

Dag 23 Salamanca - El Cubo van Tierra


Vannacht niet zo lekker geslapen, op een kamer met achtbedden moesten de slapers om de beurt met een tussenpauze van zo'n half uur naar de WC.

Lig je net te slapen, gaat de eerste, als je weer aan het indommelen bent gaat de tweede enz. enz. Ik kan mij niet voorstellen dat er pelgrims waren die lekker geslapen hadden.
We hadden nog een zaaltje slapers ernaast daar was er een die met een zaklamp ging en even in onze kamer scheen om te kijken of iedereen er lag, bij terugkomst zag je de lamp de trap op komen en uiteindelijk onze hele kamer verlichten voor hij de bocht doorging naar zijn eigen kamer.
Vroeger in een kamp had je een plaspauze in de nacht waarbij een ieder wakker werd gemaakt en naar de WC werd gestuurd, heeft in ieder geval tot gevolg dat je maar een keer wakker wordt, dit is ook niets zo eens in het half uur.
Vanmorgen ging de deur pas om 07.00 open, onze strenge hospitaalera deed de deur van het slot en het hek daarvoor open daarna mocht ik als eerste vertrekken nadat ik drie dikke zoenen had gehad en mij een goede Camino werd gewenst. Ik was meteen helemaal van slag, niet dat ik niet aan zoenen gewend ben, maar van haar had ik dit niet gedacht.
Toen ik het centrum uit liep en mijn boekje wilde raadplegen was dit nergens te vinden, ik wist zeker dat ik dit de vorige dag nog gezien had. Dus de tas omgekeerd en ja hoor ik had het op een plek gestopt waar ik het makkelijk kon pakken maar niet aan gedacht had.
Een rechte weg de stad uit, steeds maar rechtdoor langs die dorpjes die zo'n vier km uit elkaar lagen, de derde had eindelijk en gelukkig koffie. Ik kon daar in een hostal blijven of nog 20 km wegtikken, ik besloot het laatste, het dorp uit richting de grote weg, links van de weg een dalend pad volgen naar een viaduct, onder het viaduct door en terug lopen om de naastliggende weg te bereiken. Dan weer vooruit op deze B- weg het viaduct over en een stukje naar boven om aan sluiting te maken naar de weg die weer aan de andere kant onder het viaduct van de snelweg doorging, ik hoop dat jullie het kunnen volgen het waren vele meters om een kleinstukje met water over te steken. Daarna het eindeloze pad naast de snelweg gevolgd, het pad was niet verkeerd het was alleen gebouwd als een trap, stukje omhoog dan naar beneden waar een waterafvoer was, weer omhoog en weer naar beneden, zo klim je niet echt lekker naar boven en dat eindeloze kilometers lang. De omgeving was aanvaardbaar vergezichten over grasland, maar geen dorp of huizen, geen rustplaats of water dus redelijk saai en dan duren de 20 km lang. Om vieruur bereikte ik het dorp nog een redelijke tijd en een kwartiertje later de herberg, waar ik de vermoeide benen kon strekken en een lekkere warme douche wilde nemen goed voor de spieren. De douche was ijskoud, gelukkig was er nog een andere die warm was en waarvan ik genoot. Vandaag weer een lekker doorligbed zal wel weer goed slapen vannacht



Geen opmerkingen:

Een reactie posten